Joissain uutisissa on Inkoon ja Karjaan y-junaliikenne mainittu VR:lle tappiollisena. Pelkästään matkalipuista saatavat tulot eivät varmasti katakaan kustannuksia, mutta sen takia pääkaupunkiseudun lähiliikenne onkin valtion VR:ltä ostama julkinen palvelu jonka hinnasta on sovittu Liikenne- ja viestintäministeriön kanssa. Matkalipputulot ovat ekstraa jonka VR saa pitää itsellään.
Sopimus aiheesta (jonka pitäisi siis jatkua vuoden 2015 loppuun saakka, ja jota VR nyt haluaa muuttaa) löytyy täältä, ja Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote sopimuksesta täältä.
Eduskunta on myöntänyt valtuutuksen sopimukselle vuoden 2012 talousarviossa, siellä myönnetään Helsingin seudun lähiliikenteen ostopalveluihin rahaa 37 600 000 euroa vuosille 2012-2015.
Presentaatio VR:n matkustajaliikenteen strategioista vuodelta 2013 löytyy täältä. Sivulla 150 kerrotaan että valmistautuminen kilpailuun on aloitettava heti mm. käynnistämällä erillinen projekti. Mahtaako Y-junaliikeenteen supistaminen olla osa tätä projektia? Samankaltaisia suunnitelmia on myös Purolan ja Nuppulinnan seisakkeiden lopettamiseksi pääradalla. Toivottavasti VR-Leaks kertoo meille jossain vaiheessa että mitä VR oikeasti ajaa takaa...
Twitterissä rautatieliikennettä seuraa RaideRyhmä, siellä on myös tämä Y-juna-asia huomattu. Asiaa sivutaan myös tässä blogissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti