torstai 23. tammikuuta 2014

VR bloggaa

VR bloggaa ehdotuksen perusteluista täällä. Mukana on myös oikein presentaatio missä asioita selitellään.

Perusteluja ammutaan jo aika hyvin alas blogin kommenteissa, etenkin kun otetaan huomioon VRLeaksin tämänpäiväinen uutinen joka kertoo ihan muuta rantaradan myöhästelyistä...

Presentaatio toistelee sitä kuinka lähiliikenne välillä Kirkkonummi-Karjaa on tappiollista vähäisestä matkustajamäärästä johtuen. Mutta ei VR tee tästä linjasta tappiota, koska kyseessä on LVM:n ostoliikenne. VR:n tehtäviin ei kuulu olla huolissaan siitä että mihin valtio rahojaan laittaa ja tuottaako jokin panostus valtiolle tappiota - kyseessä on poliittinen valinta mihin verovaroja ohjataan. Loppujen lopuksi kaikki ostoliikenne on tappiollista valtiolle, aivan samaan tapaan kuin vaikkapa moottoriteiden rakentaminen ja ylläpito on tappiollista valtiolle.

Ärsyttävintä presentaatiossa on kuitenkin kieroon viritetyt datavisualisoinnit joilla Inkoosta ja Karjaasta tehdään merkityksettömiä. Inkoon Y-junien matkustajamääriä verrataan sekä Kirkkonummen kokonaismatkustajamääriin että rantaradan kokonaismatkustajamääriin - no varmasti onkin Inkoon matkustajamäärä pienempi, kun Inkoosta kulkee Y-juna muutaman kerran päivässä, mutta Kirkkonummelta Y:n lisäksi S, U ja L junat huomattavasti tiheämmin, puhumattakaan rantaradan Helsingin päästä jota lisäksi palvelevat E ja A junat muutaman minuutin välein. Jos verrattaisiin vain Y-junan matkustajamääriä tai suhteutettaisiin käyttäjämäärät per pysähtyvä juna, niin Inkoolla olisi jo suurempi painarvo...

Y-junan 40 inkoolaista käyttäjää vastaan asetetaan 13000 rantaradan päivittäistä käyttäjää, joiden elämään luvataan parannusta paremmin aikataulussa pysyvien junien myötä. Tällaista ei vaan liene odotettavissa, sillä väite täsmällisyyden paranemisesta on valheellinen - Y-junan kohtaamiset rantaradalla tapahtuvat nykyäänkin pääosin jo Siuntiossa lukuunottamatta kahta päivittäistä kohtaamista Inkoossa, ja Siuntiossahan se Y-juna niitä myöhässä olevia kaukojunia jatkossakin joutuisi odottelemaan.

Lisäksi taustalla vaikuttaa paistavan omituinen utilitaristinen etiikka, jonka mukaan pieni parannus tuhansien elämään oikeuttaa suurten hankaluuksien aiheuttamisen pienelle joukolle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti